maanantai 26. elokuuta 2024

Norrisin näytös Hollannissa


F1-sarja palasi kesätauoltaan Hollannin osakilpailun myötä. Vanhan koulukunnan rata sisältää korkeuseroja on jouheva, sekä kaksi kallistettua kaarretta. Videopelissäkin Zandvoortin rataa on mukava ajella. Oikukas sää voi viikonlopun aikana maustaa kisatapahtumia ja näin myös kävi. Lauantain harjoitukset ajettiin kaatosateessa, mutta varsinaista sadekelin ajelua ei ollut, kiitos tästä kuuluu venemäisten autojen sekä heikkojen Pirellin sadekelin renkaiden.

Jenkkikuljettaja Logan Sargeant romutti autonsa kunnolla, joten aika-ajotkin jäivät väliin. Kolariherkkään kuljettajaan ollaan tallin puolesta saatu tarpeeksi ja pohdinnassa on potkujen anto ennen ensi viikon Italian kilpailua. Korvaavaa kuljettajaa ollaan kyselty ympäri varikkoa.

Kisapäivänä katsomot olivat täynnä oranssipaitoja ja voittoon ajoi oranssinvärinen auto. Kuljettaja ei ollut kotiyleisön suosikki Max Verstappen, vaan viikonloppua hallinnut Lando Norris. Britti veti aika-ajoissa hämmästyttävän kovan ajan, mikä rittii paalupaikkaan 0,3 sekunnin erolla hollantilaiseen. Sunnuntaina Verstappen sai paremman lähdön, mutta ei pystynyt ajamaan karkuun, vaan Norris ohitti hänet pääsuoralla 18. kierroksella.

Mclaren-kuljettaja kasvatti tasaisesti eroa Verstappeniin suuremmaksi, jotta palaisi johtajan paikalle varikkopysähdysten jälkeen. Molemmat ajoivat yhden pysähdyksen taktiikalla ja tässä vaiheessa kärjessä viihtyi hetken aikaan Unkarissa voittoa juhlinut Oscar Piastri.

Norrisin ei tarvinnut ajaa sydämensä kyllyydestä, kun auto oli toimintavarma, etenkin kun talli oli tuonut kilpailuun päivityspaketin auton ominaisuuksiin. Päivitysten avulla tallit korjaavat autojensa ongelmakohtia ja hakevat pientä etuja kilpailijoihinsa. Hyvä vertailukohta voisi olla videopelien julkaisujen jälkeen tulevat päivitykset (patch).

Talli totesi, että ei tarvitse ajaa nopeaa kierrosta, mutta Norris ajoi kyseisen kilpailun viimeisellä kierroksella. Ero Verstappeniin maalissa oli lähes 23 sekuntia ja viimeksi kaksi ja puoli vuotta sitten ero oli näin suuri jonkun muun, kuin Verstappenin voittaessa.

Vaikka Ferrarilla oli edeltävät päivät mennyt heikosti, kisapäivänä kaikki onnistui. Charles Leclerc lähti kuudennesta ruudusta ja oli maalissa kolmas. Kymmenennestä ruudusta lähtenyt Carlos Sainz kävi viidennestä tilasta kiivasta taistelua Meksikon Sergio Perezin kanssa ja veti pidemmän korren. Talli sai kasaan tärkeitä pisteitä ennen kotikisaansa.

Muuten kilpailu oli aika tapahtumaköyhä. Kaikki ajoivat maaliin, eikä turva-autoa saati edes keltaisia lippuja nähty. Tämä oli neljäs kerta tämän kauden aikana.

Media alkoi heti ilakoimaan MM-taistelun henkiin heräämisellä, mutta Lando Norris totesi haastattelussa puheiden olevan pötyä. Hän ottaa kilpailun kerrallaan, eikä ajattele koko asiaa. Verstappenin vaihva alkukausi takaa hänelle 70 pisteen johdon tässä vaiheessa, joten tarvittaisiin muutama nollakisa, jotta MM-sarja saisi kuljettajien puolella jännitystä.

Valmistajien puolella Mclaren on kuronut eron Red Bulliin nähden 30 pisteeseen, joten tästä tulee jännittävä syksy. Red Bull tosissaan tarvitsee Sergio Pereziltä parempaa suorittamista, ei yhdellä kuskilla tiimimestaruutta viedä. Itävaltalaistalli, jonka päämaja on Milton Keynesin kaupungissa Englannissa paiskii tehtaallaan kovasti töitä auton ongelmakohtien korjaamiseen. Jarruja varmasti on tutkittu, vaikka syytöksiä on tullut näiden tasapainon viilaamisesta edun saamisen nimissä. Auton heikkous on ollut katuradoilla ja syksyllä niillä ajetaan kolme kilpailua. Tuota pulmaa on yritetty ratkaista viime syksyn Singaporen kilpailusta saakka.

Powerin juhlat Portlandissa

Indycar-sarja ajoi kauden viimeisen mutkaratakilpailunsa Portlandissa. Penske-tallin Will Power ohitti lähtökiihdytyksessä paalupaikalta lähteneen Santino Ferrucci, mutta taaempana kolisi. Kaartuvalla takasuoralla Pietro Fittpaldi kolaroi Uuden-Seelannin Scott Dixonin kanssa ja autoa numero yhdeksän ajava kuljettaja kimposi osumasta kaiteeseen. Ganassi-kuljettaja mestaruustaistelu oli sitä myöten taputeltu. Brasilialainen sai tempusta varikonläpiajorangaistuksen ja oli osallisena 23. kierroksella tapahtuneessa kolarissa Conor Dalyn kanssa.

Romain Grosjean oli ajamassa kauden parasta kilpailuaan ja oli kiinni sijoituksessa viiden parhaan joukossa, kunnes pyörähti radan ensimmäisessä kaarteessa 62. kierroksella. Ranskalainen odotti turvallista hetkeä palata kilpailuun ja näin myös tapahtui, mutta käänsi autonsa suoraan tanskalaisen Christian Rasmussenin eteen. Maaliin hän tuli kolme kierrosta jäljessä, mutta suurempi pistemäärä olisi ollut tarjolla. Neljäs kausi, eikä vieläkään avausvoittoa vaan huonoa onnea ja kolareita. Vaikka haluja olisi jatkaa ensi vuonna, niin itse uskon, että siirtyy rata-auojen IMSA-sarjaan ajamaan hypercar-luokan Lamborghinia.

Alex Palou ja Will Power kävivät taistelua voitosta, mutta espanjalaisen hidas varikkokäynti 34.kierroksella vei hänen mahdollisuutensa voittoon. Australialainen johti 101 kierrosta 110 kierroksen kilpailusta ja ajoi selkeään voittoon. Powerin ja Paloun kaveriksi palkintosijoille pääsi Josef Newgarden.

Pistetilanne 14/17 kilpailua
  1. Alex Palou 484
  2. Will Power 430
  3. Colton Herta 417
  4. Scott McLaughlin 396
  5. Scott Dicon 383
Kauden kolmesta viimeisestä kilpailusta kaksi ajetaan tulevana viikonloppuna, kun Milwaukeen mailin mittaisella ovaalilla ajetaan kaksi lähtöä. Ovaalin kaarteiden kaltevuus on vain yhdeksän astetta, mikä tekee radasta enemmänkin kovavauhtisen mutkaradan. Autoissa on paksummat siivekkeet paremman downforcen eli pitovoiman saamiseksi.

Kilpailun huippuhetket. (Video: Youtube/Indycar)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti