maanantai 21. huhtikuuta 2025

F1-rapotti - Saudi Arabia

Kauden viides Formula 1-sarjan osakilpailu ajettiin eilen illalla Saudi-Arabiassa Jeddahin katuradalla. Max Verstappen sai paalupaikalta hyvän lähdön, mutta sai tuomaristolta lepsun rangaistuksen, kun ei antanut McLarenin Oscar Piastrille tarpeeksi tilaa ohitukselle. Hollantilainen itse ajautui ulos radalta ja jatkoi kilpailun johdossa. Sääntöjen mukaan Verstappenin olisi pitänyt antaa sijoitus Australialaiselle. 

Hän yritti kasvattaa eron muihin yli viiteen sekuntiin ennen omaa varikkokäyntiään, mutta hän ei onnistunut yrityksessä. Pysähdyksen jälkeen Verstappen olikin Piastrin takana. Joidenkin mielestä edellä mainitusta tilanteesta annettu viiden sekunnin aikasakko oli lievä ja tiukempaa linjaa toivottaisiin - näin ainakin F1-forumilla kommentoijat kertoivat. Vanha kunnon varikonläpiajorangaistus olisi yhtä hyvin kelvannut.

Verstappenin tallitoveri Yuki Tsunoda kolaroi avauskierroksella Pierre Gaslyn kanssa ja turva-auto tuli ainoan kerran radalle. Molempien kilpailu päättyi tuohon yhteentörmäykseen. Japanilainen toi autonsa varikolle, mutta sitä ei voitu enää korjata. Alkukierrosten tapahtumien jälkeen kilpailu jotenkin lässähti, kun mitään dramaattisen kaltaista ei yleisölle tarjottu. Piastri teki uhkarohkean ohituksen ulkokautta Ferrarin Lewis Hamiltonista oman varikkokäyntinsä jälkeen, mutta muuten ajeltiin renkaita säästellen maaliin.

Piastri otti kauden kolmannen voittonsa ja nousi MM-sarjan kärkeen. Verstappen oli toinen ja Charles Leclerc toi Ferrarille kauden ensimmäisen palkintosijoituksen. Lando Norris teki parhaansa ajaen neljänneksi, kun oli matkaan lähtenyt aika-ajon ulosajonsa myötä kymmenestä ruudusta. Britti oli joutunut tuomariston syyniin varikon ulostuloviivan ylityksestä, mutta selvisi tilanteesta ilman sanktiota. Tuomaristolla on käytössään tarkemmat kamerat, kuin Tv-yhtiöille tarjottavasta lähetyksessä.

Mercedeksen George Russellin kilpailua vaikeutti korkea rengaskuluma, joten vauhti jäi sen vuoksi piiloon. Maalissa hän oli viides ja virheitä välttelevä tulokas Kimi Antonelli ajoi neljännen kerran pisteille.  Williams-tallin kilpailu meni nappiin, sillä sekä Alex Albon, että Carlos Sainz ajoivat kympin joukkoon. Racing Bullsin Isack Hadjar oli kymmenes.

Seitsemänneksi ajanut Hamilton valitteli pidon puutetta takarenkaissa. Hänen mukaansa auto ikään kuin luisteli radalla. Hän on jäänyt jokaisessa kilpailussa Leclercin taakse, joten sopeutumisvaikeuksia uuteen menopeliin on. Mikäli sama jatkuu kesälläkin, niin oma mielipiteeni hänen palkkaamisesta pr-mielessä pitänee paikkansa.

Vaikka kausi on vasta alussa, niin mielestäni McLarenin kannattaisi nyt antaa ykköskuskin titteli viilipytty Piastrille. Hän ajaa kovaa, mutta taktisesti ylilyöntejä välttäen. Yliyrittäminen on nimittäin Norrisin heikkous. Verstappen voi korjata viidennen mestaruutensa, mikäli McLaren ei ala panostaa Australialaiseen. Toisaalta brittitallin pieni etu muihin kaventuu, kun Espanjan kisasta lähtien, jolloin FIA tarkistaa etusiiven taipumiseen liittyvät säännöt. Viimeksi mainittu on aiheuttanut varikolla porua. Kun formula-auto kulkee kovaa, niin ilmavirtaus voi saada siivekkeet taipumaan muutaman asteen verran.

Toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajetaan Miamissa ja tämä kilpailu menee itselläni maanantai-uusinnan katseluun. Kilpailu ajetaan suomen aikaan vasta puolen yön aikaan, jolloin lasten pitäisi oikeasti olla nukkumassa. Tuolloin televisiosta voi tulla K18-ikärajan saavia kauhuelokuvia.

Lopuksi

Vaikka Ferrari ei juhlinut Saudi-Arabiassa, niin kotimaansa Italian kamaralla riitti juhlittavaa. Imolan radalla katsomot olivat täynnä, kun kestävyyskisojen MM-sarja eli WEC ajoi kauden toisen kilpailunsa. Ferrarin auto #51 voitti ko. kilpailun ja auton jakoivat kuuden tunnin kilpailussa Alessandro Pier Guidi, James Calado sekä Antonio Giovinazzi. Podiumin muille sijoille ajoivat BMW:n ja Alpinen kolmikot.
GT3-luokan voittoon ajoi Porsche #92, jonka autokunnassa ajoivat Ryan Hardwick, Riccardo Pera sekä Richard Lietz.
Ferrari johtaa myös valmistajien MM-sarjaa, toisena on BMW ja kolmantena Toyota. Sarja sai mukavia uutisia viikolla, sillä pääluokka Hypercariin liittyvät ensi vuonna Hyundai Genesis-brändillään sekä McLaren 2027. WEC-sarjan seuraava kilpailu ajetaan Span radalla toukokuussa. 
Vaikka kisatapahtumia en ole nähnyt, niin eipä hätää. Tämän viikon aikana sarja laittaa Youtube-kanavalleen tallenteen sekä aika-ajoista, että kilpailusta. Siinäpä minulle viihdettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti