Bahrainin lyhyellä "outer cicuit"-nimeä kantavalla kolme suoraa ja muutaman jarrutuspaikan sisältävällä radalla ajettu Sakhirin Gp todisti kaksi asiaa. Ylivoimainenenkin talli voi töpeksiä ja kisa ei ole ohitse ennen ruutulippua.
Valtteri Bottas sai jälleen huonon lähdön ja hänen autonsa yliohjasi hiukan avauskaarteissa. Tämän ansiosta Sergio Perez, Bottas ja Max Verstappen ajoivat rinnakkain neljänteen mutkaan. Hollantilainen katsoi viisaaksi väistää kolaria, jonka aiheutti syöksyllään Ferrarin Charles Leclerc. Osuma Perezin Racing Pointiin toi pinkkiin autoon lieviä vaurioita, jotka piti varikolla korjata. Max väisti, mutta asvaltin sijaan ajoi hiekkaesteen kautta rengasvalliin.
George Russellin tuurauskeikka osui naulan kantaan. Hän ajoi rauhallisesti kärjessä ja ensimmäisen pysähdyksen jälkeen latoi kovia kierroksia. Valtterin ajossa näkyi luovuttamisen makua. Russell piti eron kolmessa sekunnissa, eikä hän saanut sitä kunnolla kiinni. Perälle pudonnut Perez teki avauskierroksen stoppinsa myötä raivokasta nousua ylöspäin.
Kauden moka tapahtui Wiiliams-debytantti Jack Aitkenin autosta irronneen etusiiven aiheuttaman turva-auton perässä 63. kierroksella. Mercedes kutsui molemmat kuljettajansa sisään, mutta Russellin autoon vaihdettiin Bottakselle merkatut renkaat. Bottaksen oma pysähdys venyi ja jarrut ylikuumenivat. Selostaja Niki Juusela manasi jälleen Bottaksen epäonnea toteamalla "voi terve", huulilta pystyi lukemaan kirosanan.
Sääntöjen mukaan kuljettaja voidaan hylätä, josa hän ajaa toisen kuljettajan renkailla, joten Russell kutsuttiin uudestaan varikolle. Valitettavasti vasempaan takarenkaaseen tullut puhkeama pilasi hänen kisansa. Onneksi George nousi, ajoi kilpailun nopeimman kierroksen ja sai uransa ensimmäiset pisteet. Viikonloppu osoitti, että tulevaisuuden tähti on syttynyt.
Tämän myötä meksikolainen Perez oli noussut kilpailun johtoon. Britti ohitti helposti ulkokautta Bottaksen kahdeksannen kaarteen vasen-oikea yhdistelmässä. Ihan kuin suomalainen olisi anatanut kohteliaasti tietä. Hänen kilpailu itsenäisyyspäivänämme synkkeni kuluneiden renkaiden myötä. Kuljettajia meni joka puolelta ohi.
Segio Perez toi meksikolle ensimmäisen f1-kilpailun voiton 50 vuoteen. Edellinen oli aikansa parhaimpiin kuulunut Pedro Rodriguez. Hänen veljensä oli myös nopea kilpa-ajaja Ricardo, heidän mukaansa on nimetty Mexicon Cityn rata. Renault'n ranskalainen Esteban Ocon oli onnessaan ensimmäisestä palkintosijoituksestaan ja Racing Pointin iltaa täydensi tallin omistajan pojan Lance Strollin kolmas tila. jos viime viikolla tallipäällikkö Otmar Szafnauerin tunnetila oli syvä pettymys, niin eilen oltiin onnellisia.
Perezin kannalta on vääryys, jos luotettava ja kokenut meksikolainen ei saa ensi kaudeksi tallipaikkaa. Hänellä oli jo sopimus, mutta se purettiin, jotta Sebastian Vettel nostaisi Aston Martiniksi nimeään muuttavan tallin imagoa. Huhut ovat vieneet hänet Red Bullille Alexander Albonin tilalle.
Albonin vauhti ei riitä kauden mittaisessa vertailussa Verstappenia vastaan ja sunnuntaina thaimaalainen oli kilpailun kuudes. Albonin etuna on kansalaisuus, mikä miellyttää Red Bullin omistajia. Red Bullin kilpatoiminnasta vastaava Helmut Marko voisi ajatella tallinsa parasta ja hankkia "Checo".
McLarenin Carlos Sainz kuuluu onnistujiin vaikka väärinajoitettu pysähdys vei podiumpaikan. Nejäs tila pitää brittitallin vielä kamppailussa valmistajien MM-sarjan kolmannesta tilasta. Kimi Räikkönen pyörähti avauskierroksella ja ajeli sijalle 15. Yhtä lyhyellä lauseella valtion ykkösmedia, Yleisradio mainitsi uutisessaan espoolaisen kilpailusta.
Valtteri Bottaksen murheenkryyni on Mercedes-vuosien ajan ollut lähtökiihdytys. Nopeasta reaktioajasta huolimatta kilpakumppanit menevät helposti ohi. Yksi tekijä on ruudun sijainti. Puhtaalla puolella on pitoa enemmän, kuin likaisella. Toisaalta hän ei voi valita uusia renkaita kilpailuun, vaan sääntöjen mukaan on lähdettävä aika-ajojen toisen osion nopeimmalla kierroksella ajetuilla kumeilla.
Incar-kameroiden (sijoitettu kuljettajien yläpuolella olevaan turvakaareen) perusteella nastolalainen katselee ympärilleen samalla, kun muut keskittyvät. Ehkä hänelle voisi huutaa radioon AJA! valojen sammuttua.
Moni on sanonut Bottaksella olevan jopa henkisiä vaikeuksia ajamisen kanssa. Hän ei pysty ajamaan paineiden alla. Vuoden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg, joka onnistui voittamaan Lewis Hamiltonin voisi antaa neuvoja. Kilpasarjan vaihtaminen olisi raikas tuulahdus, paineet vähenisivät ja samalla keskittyisi olennaiseen. Eihän me täällä metsänsiimeksessä välitetä koppiautokisoista saati Le Mans-autoista.
Eriskummallinen kausi saadaan päätökseen toisessa arabimaassa, Arabiemiraattien Abu Dhabissa ensi sunnuntaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti