Saudi-Arabian Grand Prix Jeddahin katuradalla muistetaan vaarallisista tilanteista ja mestaruuskandidaattien välisestä kinastelusta, mihin tarvittaisiin jopa koulukuraattoria tilanteen rauhoittamiseksi.
Lewis Hamilton ja Max Verstappen kolistelivat autojaan kahdessa uusintalähdössä ja raivosivat toistensa puuhista radioissa. Valituksia sateli puolin ja toisin, kuin oikeudessa. Kilpailu keskeytettiin kahdesti ulosajojen vuoksi. Ensin Mick Schumacher lipsahti Haas-autollaan pehmusteisiin, jotka menivät tuusan nuuskaksi. Tuomaristolla kesti pitkään päätös kilpailun keskeytyksestä. Heti ensimmäisessä uusintalähdössä Verstappen ja Hamilton tuuppivat toisiaan ja muutama mutka myöhemmin Sergio Perez pyörähti poikittain kapealle radalle. Williamsin George Russell väisti Red Bull-autoa, mutta takaa tullut Haasin Nikita Mazepin jysäytti täysiä brittiläsen autoa takaapäin. Perä nousi hetkeksi ylöspäin.
Verstappen sai hiukan apua punaisten lippujen aikana. Uusien renkaiden lisäksi hänelle kilpailun tuomaristo tarjosi hollantilaiskuskille lähtöruudun pudotusta toiseen uusintalähtöön, joka samalla kumosi sijoituksen takaisinantamiskäskyn. Tämä olisi normaalitilanteessa käynyt, sillä ennen kilpailun uudelleenkeskeytystä Verstappen oikaisi ohittaessaan Hamiltonia.
Kaiken häsläämisen jälkeen lähdettiin jälleen paikalta ja tuttu kärkikaksikko meni muilta karkuun. Verstappenin autossa olleet medium-renkaat osoittivat kulumisen merkkejä ja Lewis Hamilton otti häntä kokoajan kiinni. Kierroksella 37 tapahtui. Radan avausshikaanissa Verstappen työnsi Hamiltonin ulos radalta ja sai radiossa pyynnön päästää britti edelle. Hänen oli tarkoitus tehdä se viimeisessä kaarteessa, jotta pystyisi ohitusyritykseen pääsuoralla.
Kun hollantilainen hidasti autoaan, Hamilton osui häneen päistikkaa ja molemmat autot hiukan saivat osumaa. Radiossa kuului valitusta tahallisesta hidastelusta. Tämän tuomaristo uskoi annettuaan Verstappenille nimellisen kymmenen sekunnin aikasakon. Uusintaa katsomalla f1-messiaan olisi pitänyt käyttää järkeän ja mennä vasemmalta puolelta ohi. Siellä oli selkeämmin tilaa kuin Mannerheimintien aamuruuhkassa.
Muutenkin tuomariston toiminta epäselvine rangaistuksineen kuumensi tunteita. Red Bullin tallipomo Christian Horner totesi, että sarja kaipaa edesmenneen Charlie Whitingin kaltaista tiukkaa linjaa. F1-forumilla haukuttiin Verstappenia voimasanoin ja alettiin liputtamaan Hamiltonin mestaruuden puolesta. Eikö pitkästä aikaa jännittävä mestaruustaistelu kelpaa ja täytyykö kaikkien mestarikuskien olla herrasmiesmäisiä lausuntoautomaatteja?
Historiassa rohkeita otteita käyttävät kuskit ovat useissa tapauksissa voittaneet mestaruuden. Kuuluisimpina esimerkkeinä Ayrton Senna ja Michael Schumacher. Verstappen tuo suorituksellaan viihdearvoa ja sitä F1 kaipaa. Etenkin, kun nykyiset omistajat panostavat somenäkyvyyteen.
Tukkanuottasilla olevien kuljettajien takana Valtteri Bottas meni maalisuoralla Alpinen Esteban Oconin ohi ja otti viimeisen podiumpaikan. Eilisestä kilpailusta riittää puhuttavaa ja myös vaarallisesta radasta. F2-luokassa nähtiin ikävä lähtökolari sunnuntain kilpailussa. Mitähän formulatubettaja Matthew Gallagher tiivistää nämä asiat. Sen voit vilkaista tuosta.
Hamilton ja Vestappen ovat tasapisteissä, joten ensimmäisenä maaliintuleva juhlii mestaruutta ensi sunnuntaina Abu Dhabissa. Molempien kolaroidessa hollantilainen on mestari, sillä hänellä on enemmän voittoja kaudelta. Mercedes on lähes varma valmistajien mestari.
(Kuva:Formula 1/Twitter) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti