keskiviikko 16. maaliskuuta 2022

Formulakausi on ovella

Viikonloppuna alkaa vuoden 2022 Formula 1-sarjan maailmanmestaruuskausi. Sitä odotellessa olen Netflixistä katsonut viime kautta kertaavan Drive to Survive-dokumenttisarjaa. Kymmenen jaksoa sisältävästä neljännestä tuotantokaudesta on tähän mennessä katsottu kuusi jaksoa.

Viime viikolla ajettiin kolmipäiväiset testit kauden avausnäyttämöllä Bahrainissa sijatsevalla Sakhirin radalla. Red Bull ja Ferrari pitivät testien nopeinta vauhtia. Ulkonäöiltään paljolti muuttuneiden autojen on tarkoitus tuoda kilpailuihin enemmän ohituksia. Siispä ollaan riisuttu ylimääräisiä siiveikkeitä, lisätty ilmanohjaimena toimiva pieni lokasuoja eturenkaiden päälle sekä vanteiden päälle on laitettu pölykapselit.  Renkaaiden koko on kasvanut viidellä tuumalla viime vuodesta.

Suurimmat puheenaiheet ovat mediassa vieneet Mercedes-tallin lähes olemattomat sivuponttoonit sekä peilien sijainti siivekkeiden näköisten ulokkeiden päällä. Auton laillisuudesta on jo kyseenalaistettu Red Bullin tallipäälikön Christian Hornerin toimesta ja FIA on luvannut tutkia asiaa. Haas-talli joutui vaihtamaan kuljettajansa ja repimään venäläisen sponsorinsa tarrat reaktiona Ukrainan tapahtumille. Nikita Mazepinin tilalle otettiin takaisin Kevin Magnussen. Hän oli tyytyväinen haastatteluissa ja tanskalainen ajoi perjantain iltasession nopeimman ajan. Hänestä tulee hyvä tasonmittari toista kautta aloittavalle Mick Schumacherille.

Maaefektin paluun myötä tallit ovat kohdanneet ongelman, nimittäinen autojen pomppiminen suorilla. Tämä tuottaa ikävyyksiä kuljettajien fysiikalle sekä auton ajettavuudelle. Tähän yksi ratakaisu voisi olla tiukempien jousien käyttöönotto. 

Alfa Romeo ja Valtteri Bottas kohtasivat luotettavuusongelmia kierrosten jäädessä teknisten vikojen vuoksi vähiin. Bottaksen rooli tulee alkavalla kaudella opastaa tämän vuoden ainoa tulokas, kiinan Guanyou Zhou lajin saloihin. Zhou tosin haluaa todistaa, ettei ole jälleen yksi maksukuski, vaikka hänet palkattiin Kiinan suurten markkinoiden vuoksi.

Itselläni on pitkästä aikaa mahdollisuus nähdä Formulakisat suorana laillisesti Viaplay-palvelun kautta, mikä löytyy äly-tv:stäni. Mikäli en pysty katsomaan suorana, voin katsoa uusintaa ko. palvelusta kahden päivän ajan. Tosin suomenkielinen selostustiimi otettiin sellaisenaan MTV:ltä, joten Niki Juuselan eläinvertauksista ei pääse eroon. Vaihtoehtoisesti voin tietokoneelta vilkaista englanninkielisiä lähetyksiä. Ei sekään haittaa. Tästä vaan odottamaan perjantain harjoituksia ja formulatunnarin sointuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti