Tämän vuoden Espanjan GP Circuit de Barcelona-Catalunyan radalla ei ollutkaan tylsän oloinen, vaan voiton eteen piti nähdä vaivaa. Tämän huomasi kilpailuun toisesta ruudusta lähtenyt Max Verstappen.
Red Bull-kuljettaja jumittui brittikuljettaja George Russellin taakse, kun takasiipi ei avautunutkaan pääsuoralla. Tämän lisäksi Mercedes-kuljettaja leikkasi sopivasti hollantilaisen eteen jarrutuksessa. Radiossa Verstappenia kehotettiin painamaan vain kerran siiven aukaisevaa nappia. Hän oli sortunut rämpyttämään sitä, kuin innokas Nintendo-pelaaja, jota potutti Super Marion kuoleminen.
Kilpailun alkuvaiheessa näytti, että paalupaikalta lähtenyt Charles Leclerc olisi ajamassa ylivoimaiseen voittoon, mutta kuumat olosuhteet tekivät tenän moottorin turbojärjestelmään ja monacolaisen päivä oli pilattu. Ferrarin päivän pilasi Carlos Sainz lipeämällä hietikolle radan neljännessä kaarteessa, jossa myös Verstappenikin käväisi. Espanjalainen putosi kilpailun hännille, teki ensimmäisen pysähdyksensä aikaisin ja tuli maaliin lopulta neljäntenä. Useampi ajoi kolmen pysähdyksen taktiikalla.
Ongelmat selvitettyään Verstappen pääsi lopulta Rusellin ohi ja kärjessä piipahtanut tallitoveri Sergio Perez päästi tallimääräyksellä hänet kilpailun johtoon. Verstappen sai näin ajaa uransa 24. voittoon radalla, missä otti kuusi vuotta sitten uransa ensimmäisen voiton. Red Bull-kaksikon jälkeen loistavasti ajanut Russell tuli kolmanneksi. Tallikaveri Lewis Hamiltonin kilpailu meni alussa pieleen kolaroituaan Kevin Magnussenin kanssa. Legenda teki parhaansa vaurioiden vähentämiseksi, ohitti hitaampiaan ja tuli viidentenä maaliin. Viimeisellä kierroksella hän joutui hidastamaan vauhtiaan moottorin ylikuumenisen välttämiseksi.
Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottas teki parhaansa, mitä pienen tallin autolla pystyi, ikävä kyllä häntä ei tuotu kolmanteen pysähdykseen, joten renkaat kuluivat aivan rakoille. Jopa neljäs tila olisi ollut haarukassa, mutta kuudenteen sijaan on oltava tyytyväinen.
Verstappen nousi takaisin MM-kärkeen ja ero Leclerciin on kuusi pistettä. Tulevana sunnuntaina ajetaan legendaarinen Monacon GP, jossa aika-ajon nopeimmalla on suuri mahdollisuus voittoon. Pienikin virhe voi johtaa kaideosumaan ja sateella katuradat ovat petollisen liukkaita. Uudet, leveämmät autot tekevät ohituksesta mahdotonta, vaikka käytössä on avattava takasiipi.
McLarenin Daniel Ricciardo ja AlphaTaurin Pierre Gasly ovat aloittaneet heikosti kautensa. Mikään ei tunnu autossa toimivan heidän halujensa mukaan ja tallikaveri on selkeästi nopeampi. Moni on jo heittämässä Ricciardoa ulos sarjasta. Vastaavasti Alpinen vauhti ei ole vakuuttanut, mutta Esteban Oconin varma suoritustaso voi jatkuessaan herättää isojen tallien kiinnostuksen. Mitä, jos hän siirtyisi Ferrarille mokia tekevän Sainzin tilalle?
Ensi sunnuntaina ajetaan toinen autokilpailujen klassikko eli Indy 500. Viikonloppuna ajettiin aika-ajot ja paalupaikalta lähtee Ganassi-tallin Scott Dixon. Uusi-seelantilaiselle paalu oli uran viides kyseisellä radalla. Ikävä kyllä jääkiekon MM-finaali tulee samaan aikaan, joten tämä kilpailu jää suorana näkemättä. Näin ollen myös ensi viikon blogitekstin julkaisu ei tule perinteiseen tapaan maanantaina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti