maanantai 24. lokakuuta 2022

Max Verstappen ei saanut helppoa voittoa

Sunnuntai-illan päätteeksi tuli katsottua kauden 19. formula yksi-osakilpailu, joka ajettiin toistamiseen vuoden aikana yhdysvalloissa. Tällä kertaa Texasin osavaltiossa, lähellä Austinia sijaitsevalla Circuit of the Americasin radalla. Näin lyhyesti todettuna kilpailu tarjosi viihdettä ja jännitystä, mutta suomalaislasein katsottuna kilpailu oli jälleen mollivoittoinen. Itse seuraan f1:siä puolueettomasti.

Ferrarin Carlos Sainz sai paalupaikalta huonon lähdön ja Max Verstappen hyödynsi tilaisuuden lähtökiihdytyksessä. Espanjalaisen kilpailu sai ikävän lopun, kun Mercedeksen George Russell pamautti autonsa punaisen kilpurin kylkeen. Sainzin autosta puhkesi vasen takarengas ja näin hän joutui keskeyttämään.

Kilpailun alkuvaiheessa Verstappen kasvatti tasaisella ajolla johtoaan, mutta taaempana nähtiin hienoja ohituksia takasuoran jarrutuksessa. Sebastian Vettel meni Charles Leclercistä kierrokella kaksitoista ja muutama kierros aiemmin Segio Perez ohitti Lance Strollin. Meksikolaisen etusiivestä irtosi oikean puoleinen päätylevy. Tämä tilanne ei johtanut varoituslippuun, mitä näytetään kuljettajalle, joka ajaa rikkoutuneella menopelillä.

18. kierroksella Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottaksen erinomaisesti alkanut taistelu pistesijoista päättyi ajovirheeseen radan viimeisissä kaarteissa. Auto jumittui hietikolle, joten turva-auto tuli radalle. Tässä vaiheessa Leclerc ja Vettel tekivät ensimmäiset pysähdyksensä. 

Turva-auto poistui kolme kierrosta myöhemmin, mutta kutsu radalle tulee, kun takasuoralla kolisee. Fernando Alonson yrittäessä Lance Strollin ohitusta kanadalainen leikkaa Alpinen eteen ja espanjalainen lähtee lyhyeen ilmalentoon. Onneksi keula laskeutui pian alas. Autosta meni etusiiven lisäksi oikea peili hajalle, joka lähti myöhemmin samalla suoralla ilmojen teille.

Strollin loistavalle ajolle ikävä loppu, sillä podiumsijoitus olisi ollut saavutettavissa. Onneksi molemmat selvisivät ehjin nahoin hurjannäköisestä tilanteesta.

Verstappenin helpolta näyttänyt voitto sai uhkakuvia, kun 36. kierroksella tehty pysähdys venyi ylipitkäksi. Vasemman renkaan kiinnittäminen pulttipyssyllä ei onnistunut ja pyssyä jouduttiin vaihtamaan. Hollantilainen putosi Leclercin taakse kilpailussa kuudenneksi, mutta monacolaisen ohittamiseen ei mennyt kuin kolme kierrosta.

Kärjessä ajaneella Lewis Hamiltonilla oli autossaan kovempi rengasseos, mutta britti valitti renkaiden huonosta pidosta Mercedes-varikolle. Takaa tullut Verstappen ajoi medium-renkaille kovempia kierroksia ja heidän välinen ero kutistui. Kuusi kierrosta ennen maalia kaksinkertainen maailmanmestari ohitti aikansa parhaan kuljettajan.

Tämän jälkeen lähetykseen tulleissa radioviesteissä valiteltiin ratarajojen ylityksistä. Mikäli oikaisee enemmän, kuin kolmesti, aikasakkoa rapsahtaa. Tosin hiekan lisääminen estäisi jatkuvat videoiden kelailut ja rankkujen arpomiset.

Voitollaan Max Verstappen varmisti Red Bull-tallille valmistajien mestaruuden, molemmat omistettiin viikonlopun aikana menehtyneelle liikemiehelle, Dietrich Mateschitzille. Hän perusti aikanaan energiajuomia valmistavan yrityksen vuonna 1987. Red Bull on käyttänyt jo vuosia moottoriurheilun lisäksi lumilautailua ja muita vauhdikkaita lajeja markkinointialustanaan. Itse juoma on pahanmakuista. Juo Coca-Colaa.

Kilpailun lopussa Sebastian Vettel ohitti komeasti Haasin Kevin Magnussenin näyttäen, että vielä ei ole eläkepäivien vuoro. Ne koittavat kauden päättävän Abu Dhabin kilpailun jälkeen. 

Fernando Alonso taisteli komeasti hajonneella autolla seitsemänneksi, mutta aikaisemmin irronnut peili pilasi lyhytaikaisen ilon. Tuomaristo antoi 30 sekunnin aikasakon, mikä pudotti espanjalaisen pisteiden ulkopuolelle.

Kausi jatkuu ensi viikolla Meksikon Grand Prix:llä.

Päivitys: Alpine-tallin tekemä valitus Alonson aikasakosta hyväksyttiin, joten Alonso saa pitää seitsemänne sijansa ja siitä saadut pisteet.

Pisteet (Kuva:Formula 1/Twitter)





 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti