maanantai 27. maaliskuuta 2023

Kaksipyöräisille huomiota

 
Ratamoottoripyörien kuninkuusluokan eli Motogp:n mm-sarja käynnistyi tämän kauden osalta Portugalissa. Viimeksi euroopan puolella on ajettu kauden avauskisa vuonna 2006. Nämä kisat eivät tunnu kiinnostavan kuin pientä ryhmää pohjoismaissa, sillä tv ja suoratoisto-oikeuksien omistaja vaihtui toistamiseen kahden vuoden sisällä. Nyt kilpailuja näyttää Viaplay, mikä on hinnaltaan korkeampi kuin viime vuonna televisioinnista vastannut Discovery+.

Itselleni näiden kisojen suorina näkeminen ei ole pakollista, sillä löydän kisauusinnat helposti netin kautta ja vieläpä mukaansatempaavalla brittiselostuksella.

Kauden suurin uudistus koski motogp-luokkaa, sillä f1-kisojen tapaan lauantaisin ajetaan sprinttikisa. Toisin, kuin formuloissa, tällä kilpailulla ei ole vaikutusta sunnuntain osakilpailun lähtöjärjestykseen, joten tarjolla on kaasu pohjassa ajoa 20 minuutin ajan. Historian ensimmäisen sprintin voitti hallitseva mestari Francesco Bagnaia ja hän myös hallitsi sunnuntain kilpailua. Pistepottiin maksimi eli 37 pistettä. Kilpailun toiseksi ajoi Aprilian Maverick Vinales ja kolmanneksi Marco Bezzecchi. Perinteiseen tapaan gp-sarjassa on meneillään Espanja-Italia maaottelu ja britit menestyvät katupyöriin pohjautuvassa Superbiken mm-sarjassa.

Espanjan kansallishymniä soitettiin myös pienempien luokkien voittajille Pedro Acostalle ja Daniel Holgadolle. Moto3- ja Moto2-luokat eivät kuitenkaan ole mitään täyteluokkien vaan ihan virallisia mm-sarjoja. Menestys alempitehoisilla pyörillä avaa tien kuninkuusluokkaan 3-5 vuoden sisällä riippuen tarjolla olevista tallipaikoista. Moto2-luokan voittanut Holgado ajaa Aki Ajon pyörittämässä Red Bull KTM-tallissa, kuten myös Moto3-luokassa neljänneksi ajanut espanjan Jose Antonio Rueda.

Sähköformuloita sambamaassa

Sitten nelipyöräisiin. Formula E-luokan mm-kilpailu ajettiin lauantaina Sao Paulon kaduilla Brasiliassa. Kisakoosteen perusteella voin todeta kilpailun olleen viihdyttävä, sillä ohituksia ja pieniä osumia nähtiin radan yksinkertaisen luonteen ansiosta. Kaksi pitkää suoraa ja shikaaneja sisältäneen radan olisi voinut kuka tahansa piirtää paperille.

Jaguarin voimanlähteitä käyttäneet tallit menestyivät. Uuden-seelannin Mitch Evans ajoi voittoon ja maamies Nick Cassidy oli toinen. kolmanneksi ajoi Sam Bird, joka sai kolmannen sijan lisäksi lisäpisteen nopeimmasta kierroksesta. Kärkikolmikon ero oli vain 0,5 sekuntia.

MM-sarja 6/16 kilpailua

1. Pascal Wehrlein 86

2. Jake Dennis 62

3. Nick Cassidy 61

Formula E-kauden seuraava kilpailut ajetaan Berliinissä huhtikuussa.

Kimi ajeli amerikassa

Täytyyhän sitä vielä kirjoittaa suuresti haukkumastani Nascar-sarjasta, jonka viikonlopun kisa ajetaan Circuit of the Americasin moottoriradalla Texasissa. Kimi Räikkönen oli kilpailussa parhaimmillaan neljäntenä kymmenen kierrosta ennen maalia, mutta sarjalle ominaiseen tapaan viimeisillä kierroksilla kolaroitiin ja kilpailua venytettiin jatkoajalla, jotta turva-auton perässä ei köröteltäisi ruutulipulle. Räikkösen sijoitus maalissa oli 29:s, mutta hän oli Fox-kanavan haastattelussa hyväntuulinen.

F1-mestari Jenson Button kävi myös kokeilemassa painavan auton ajamista ja oli maalissa 18:s.  Kisakoosteen näet alhaalta löytyvästä videosta (Video: Nascar)


Ensi viikkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti