Kauden kolmas formula yksi osakilpailu olisi saanut mukavamman päätöksen, jos Kevin Magnussen ei olisi osunut seinään kilpailun 54. kierroksella. Max Verstappenin voitto oli jo kauan aikaa selviö ja kisamitasta oltiin ajettu yli 75%, joten kilpailu oltaisiin voitu jo kolarin jälkeen lopettaa. Näin tehtiin 20 vuotta sitten ja nyt edesmenneen kilpailunjohtajan Charlie Whitingin alaisuudessa.
Tämän sijaan heilutettiin punaisia lippuja ja autot ajoivat varikolle. Hetken pähkäiltyään tuomaristo päätti, että otetaan uusintalähtö ruudukoista, vaikka kilpailusta oli jäljellä enää kaksi kierrosta. Viimeisessä uusintalähdössä sitten rytisi, kuten Nascar-kisassa. Ferrarin Carlos Sainz osui Fernando Alonson Aston Martiniin ja Alpinen Pierre Gasly sekä Esteban Ocon osuivat toisiinsa. Ei muuta, kuin kisa jälleen punaisilla poikki ja sitten mietitään puolen tunnin ajan lopputuloksia. Lopulta maaliin tultiin turva-auton perässä ja tulokset määrättiin uusintalähtöä edeltävän järjestyksen mukaan. Aikamoista sekoilua.
Sainz sai kolaristaan aikasakon ja putosi pisteiden ulkopuolelle. Gasly taas myönsi syyllisyytensä Oconin kanssa kolarointiin ja vältti yhden kisan kilpailukiellon.
Verstappen sai kilpailun lähdössä heikon lähdön ja putosi George Russellin ja Lewis Hamiltonin taakse kolmanneksi. Ferrarin Charles Leclerc pyörähti avauskierroksella hietikolle ja monacolainen tuli moottoripyörän kyydissä ja pää painuksissa varikolle. Williamsin Alex Albon pyörähti 7. kierroksella ulos ja osui vauhdilla pehmusteisiin. Kilpailu keskeytettiin, jotta hiekat saataisiin radalta siivottua.
Hallitseva mestari heikon lähdön ensimmäiseen uusintalähtöön, mutta pysyi Hamiltonin perässä toisena. Hollantilainen teki 12. kierroksella upean ohituksen britistä ulkokautta radan 9. mutkassa ja oli kaksi sekuntia muita karussa seuraavan kierroksen alussa.
Neljännestä sijasta Alpine-autojen kanssa taistelleen Russellin matka päättyi 18. kierroksella mersu-koneen liekehtimiseen. Kärjen takana nähtiin ohituksia keskikastissa, joten siltä osin kilpailu oli katsomisen arvoinen. Tosin loppuvaiheiden sekamelska uusintalähtöineen ja tulosten setvimiseen loi farssin maun. Verstappenille kauden toinen voitto, kakkospaikan sai Hamilton ja kolmas peräkkäinen kolmas sija Alonsolle.
Monet fanit ovat haikailleet aikoja, jolloin ajettiin V10-moottoreilla ja kauden pituus oli vain 16 kilpailua. Nykyajan superkaupallisena aikakautena tämä ei ole mahdollista. FIA laatii sääntöjä, mutta omistaja Liberty Media haluaa enemmän sitä Nascarmaista show'ta pakollisella vihreän lipun maaliintulolla ja sprinttikisoineen.
Kuitenkin tämän moottoriurheilun muodon juuret ovat Euroopassa ja nämä haluan itsekin säilyttää. Omistajien kannattaisi keskittyä somenäkyvyyden maksimoimiseen, eikä muokata sääntöjä viihteen nimissä. Eilisen kaltaista typerää loppua en halua jatkossa nähdä. Ne, jotka haluaa muistella Häkkisen ja Sennan aikoja voivat keskustella asiasta F1-Forumin Nostalgia-toikissa. Eilistä kisaa on hyvää aikaa haukotella, sillä vappuna ajetaan seuraava kilpailu Bakun katuradalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti