maanantai 24. toukokuuta 2021

Verstappen hallitsi Monacon katuja

Formula 1-sarjan kuuluisimpaan osakilpailuun, Monacon Grand Prix:n katsomoihin päästettiin 25% täydestä yleisömäärästä. Kotiyleisö joutui pettymään, kun Ferrari ilmoitti paalulle Charles Leclercin vetäytymisestä ennen lähtöä. Monacolainen ajoi lauantaina paalupaikalle, mutta hajotti kaiteeseen osuessaan. Tarkempi syy oli vasemman vetoakselin hajoaminen. Jos yksin vetoakseli hajoaa, auto ei kulje.

Max Verstappen sai parhaan lähdön ja kiilasi suomalaisten suurimman suosikin, Valtteri Bottaksen eteen. Hollantilainen ajoi hallitusti, oli renkaisiinsa tyytyväinen ja ajoi voittoon. Ferrari sai lohdutusta heikkoon päiväänsä, kun Carlos Sainz ajoi toiseksi. McLarenin Lando Norris jätti tallitoverinsa Daniel Ricciardon täysin varjoonsa. Tuloksena kauden toinen kolmas tila ja David Coulthardin haastattelun aikana Sainz ja Norris veljeilivät keskenään. Brittitalli ajoi kilpailun upeassa sini-oranssissa erikoisvärityksessä, jolla juhlistettiin öljy-yhtö Gulfin 50-vuotista yhteistyötä. 

Taitaa hymy hyytyä Ricciardon kasvoilla, kun uusi auto ei ole sopinut hänelle ja nuorempi Norris on vienyt kilpailut nimiinsä lukemin 4-1. Britti on MM-sarjassa kolmantena.

Kilpailun onnistujiin kuuluvat Sebastian Vettel ja Antonio Giovinazzi. Vettelin onnistuminen aika-ajoissa takasi hyvät lähtöasemat kilpailuun ja muutaman keskeytyksen myötä ensimmäiset pisteet uudessa tallissa ajettuaan viidenneksi. Vettel sai myös faneiltä päivän kuski-maininnan. Italian Giovinazzi toi Alfa-Romeo Sauberille kauden avauspisteet 10:nnellä sijallaan.

Mercedesillä meni koko viikonloppu pannukakuksi. Lewis Hamilton ei saanut renkaita toimimaan tärkeillä hetkillä ja se on turma radalla, jossa ohittaminen on mahdotonta. Britti valitteli radiosta useasti, etenkin juuttuessaan Alpha Taurin Pierre Gaslyn taakse. 

Kilpailun jälkeen tuli moitteita liian aikaisesta varikkokutsusta. Hän halusi ajaa pidempään, eihän renkaat olleet rakoilla. Sergio Perez, Vettel ja Gasly tulivat muutamaa kierrosta myöhemmin, kuin Hamilton (kierros 29) ja silti kolmikko pääsi hänen edelleen. Kyseessä oli tallin taktinen moka.

Bottas ajoi hyvin ja olisi päässyt palkintosijoille, kunnes varikkopysähdyksellä mekaanikot eivät saa oikeaa etupyörää irti. Renkaan mutteri oli pyöristynyt, jolloin pulttipyssy ei kiertynyt sen ympärille. TV-kuvan perusteella nastolan kaveri oli pysättänyt autonsa oikeaan kohtaan. Tallipäälikkö Toto Wolff väitti saksalaismedialle jotain ihan muuta. Oliko mekaanikko väärin asettunut renkaan irrotusta varten? Siihen en usko, sillä pysähdysharjoituksia tehdään usein. Entä osuiko Bottas kaiteeseen?

Näihin kysymyksiin on vaikea saada vastauksia. Netissä heräsi jälleen salaliittot sabotaasista, jonka avulla Bottas halutaan väkisin pois Mercedekseltä. Brittiläiset F1-tubettajat voisivat antaa jonkinlaista selitystä tapahtumaan.

Verstappen siirtyi voitollaan ensimmäisen kerran urallaan mm-sarjan johtoon ja Red Bull johtaa valmistajien pisteissä. Siitä on kulunut kaksi ja puoli vuotta, kun Mercedes-talli ei ole johtanut MM-sarjaa. Kahden viikon päästä ajetaan Bakun kaduilla, Jatkaako Verstappen voittojen tiellä, pääseekö turva-auto radalle ja kuka osuu sarjan kapeimmassa mutkassa? Kyseessä on mutka numero seitsemän, josta noustaan kiertämään kaupungin vanha linna.

Pistetilanne (Kuva: Formula 1/Twitter)













Ensi viikolla raportti legendaarisesta Indy 500-kilpailusta. Aika-ajot ajettiin viikonloppuna ja paalupaikalta lähtee uuden-seelannin Scott Dixon. Lisää f1-asiaa Shikaani-podcastissa, jonka löydät spotifysta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti