maanantai 3. toukokuuta 2021

Olipa tylsä kisa

Kirjoitushetkellä soi Spotifyn kautta punk-yhtyee Bowling for Soupin kappale Punk Rock 101.

Asiaan. Portimaon radalla ajettu formula 1-sarjan kolmas osakilpailu oli tylsä. Kimi Räikkönen ajoi tallitoveri Antonio Giovinazzin vasempaan takarenkaaseen ja hajotti etusiipensä. Mercedes-duo Valtteri Bottas-Lewis Hamilton sekä Red Bullin Max Verstappen seisoivat lopulta podiumilla, kuten kauden aikaisemmissakin kisoissa.

Itse kilpailussa nastolalainen piti johtoa 20 kierroksen ajan, kunnes Hamilton meni ulkokautta ohi pääsuoran jarrutuksessa. Verstappenilla oli vaikeaa liukkaan radan kanssa, mutta hän onnistui myös ohittamaan Bottaksen. Red Bullin taktiikka pitää Sergio Pereziä pitkään radalla ei onnistunut, joten hollantilainen ei päässyt kilpailussa edes lähellekään ohitusyritystä Hamiltonista. Kilpailun lopussa tehdyt pikapysähdykst nopean kierroksen lisäpisteen tähden ovat typerää taktikointia. Itse kieltäisin ne.

Kilpailun onnistujiin, kuuluu myös McLaren Lando Norris. Viidenneksi ajanut britti ajoi kalustoon nähden erinomaisen kilpailun ja piti Bottaksen takana mm-pisteissä. Kaiken osuessa kohdalla oranssi auto nähdään pitkän tauon jälkeen korkeimmalla korokkeella. Alpinella kilpailu sujui hyvin kauden ensimmäisiin nähden. Esteban Ocon seitsemäs ja Fernando Alonso nousi 13:sta ruudusta kahdeksanneksi. Haasin Nikita Mazepin sai aikasakon, kun ei päästänyt nopeimpiaan ohitse, sääntöjen mukaan sinisten lippujen aikana heidät on laskettava edelleen. Piittaamattomuutta. Venäläinen maksukuski voitaisiin vaikka lähettää koppiautokisoihin. Hän jäi sekunnin kierroksella Mick Schumacherille.

Hamiltonin ja Verstappenin välinen ero on kahdeksan pistettä, kun ensi sunnuntaina ajetaan Barcelonan radalla. Pahoin pelkään, että tylsät kilpailut saavat jatkoa.

Kaksi voittajaa Texasissa

Texasin ovaaliradalla ajetut viikonlopun Indycar-kisat olivat toistensa vastakohtia. Lauantain kilpailussa kuljettajilla oli sateen jäljiltä ajettavana yksi puhdas ajolinja, mikä vaikeutti ohitusten tekoa. Ganassi-tallin Scott Dixon luovutti johtopaikkansa varikkopysähdysten ajaksi, muuten hän hallitsi kilpailua lähdöstä maaliin. Hänen maamiehensä Scott McLaughlin ajoi toseksi uransa ensimmäisessä ovaalikilpailussa ja meksikon Patricio "Pato" O'Ward oli kolmas.

Sunnuntain lähdössä Dixon pidätteli pakkaa ennen vihreää lippua ja se johti kuuden auton kolariin. Onneksi osapuolet selvisivät ilman loukkaantumisia. Uusintalähdön jälkeen ajettiin sata kierrosta Dixonin johtaessa, kunnes kärkiryhmässä ajaneen britin Jack Harveyn autosta hajosi moottori. 128. kierroksella tehdyssä uusintalähdössä O'Ward otti loistavan lähdön ja nousi haastamaan kärkijoukkoa. Tallitoveri Felix Rosenqvistin kilpailu päättyi oikean takarenkaan irtoamiseen seinäkosketuksessa.

Moni ajoi kahden pysähdyksen taktiikalla, myös Takuma Sato, joka oli hetkellisesti kärjessä vihreän lipun heiluessa 197. kierroksella. Viimeiset 30 kierrosta oli tiukkaa taistelua Josef Newgardenin ja O'Wardin kesken. Kilpailun ratkaiseva ohitus taphatui, kun 25 kierrosta oli ajamatta. Meksikolainen O'Ward otti uransa ensimmäisen voiton ennen Newgardenia ja Graham Rahalia. Kyseessä oli myös nykyisen tallin ensimmäinen voitto. Monta nimenvaihdosta käynyt Sam Schmidt Motorsports ajoi ensimmäiset kilpailunsa 20 vuotta sitten.

Dixon johtaa sarjaa 22 pisteellä ennen O'Wardia, kun kausi jatkuu kahden viikon päästä Indianapolis GP:n merkeissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti