maanantai 10. toukokuuta 2021

Kaksi tuntia myöhemmin

Samat juhlat, kuin aikasemmin. Lewis Hamilton rikkoi satasen paalupaikkojen määrässä ja tarvitsee enää kaksi voittoa. Eilen tuli helposti uran 98. voitto.

Lähdössä Red Bullin Max Verstappen reagoi parhaiten ja ohitti aikakautensa parhaan avauskaarteissa. Tallin rengastaktiikka meni pieleen. Hollantilainen teki viimeisen pysähdyksen aikaisemmin, kuin Hamilton ja Pirelli-renkaat meni rakoille, kuin pikkupojalla polkupyörällä kaatuessaan. Tarviiko muuta sanoa?

Valtteri Bottas ajoi näkymättömän oloisen kilpailun jääden Ferrarin Charles Leclercin taakse ensimmäisellä kierroksella. Bottas ei saanut parastaan irti autostaan ja kaiken lisäksi pidätteli Hamiltonia muutaman kaarteen ajan, vaikka oli saanut tallimääräyksen radion kautta. Bottas tuotiin heti varikolle renkaiden vaihtoon, jonka voi tulkita tallin sisäiseksi rangaistukseksi Hamiltonin aseman uhkailemisesta. Jälleen kolmas tila ja happamaan kuuloisen oloinen haastattelu Jenson Buttonin kanssa kilpailun jälkeen.

Viimeisistä pistesijoista oli jännittävää taistelua. Alpinen Fernando Alonsolla kävi, kuten Verstappenille ja putosi lopulta 17:sta. Tallitoveri Esteban Ocon oli yhdeksäs ja Aston Martinin Lance Stroll kymmenes. Kimi Räikkönen ajoi sijalle kaksitoista, oli sentään tallitoveria Antonio Giovinazzia kolme sijaa parempi. Onko tällä edes merkitystä, kun syksyllä luultavimmin Kimi ilmoittaa uransa lopettamisesta. Vain yksi keskeytys nähtiin, kun Yuki Tsunodan autoon iski moottorivika.

Pisteissä Hamilton johtaa Verstappenia lukemin 94-80. Bottas kaukana kolmantena. Eikä tilanne muutu Monacon jälkeenkään.

Tuomas-veturi Monacossa

Monacon kaduilla jo ajettiin lauantaina, kun Formula E-sarja ajoi ensimmäisen kerran täysimittaisella radalla. Autojen akut riittivät ja kerran tarvittiin turva-autoa. Ohituksia haettiin kiivaasti, mutta kirjoittajan päässä alkoi soimaan Tumas-veturin tunnuskappale, sillä usea kuljettajaa ajoi peräkkäin toisiinsa kahlittuina.

Voitto ratkesi vasta viimeisellä kierroksella, kun Antonio Felix da Costa ohitti Jaguarin Mitch Evansin tunnelin jälkeisessä jarrutuksessa. Evansin auton akku väheni viimeisissä kaarteissa ja uusi-seelantlainen putosi vielä kolmanneksi MM-sarjan kärkeen siirtyneen Robin Frijnsin taakse. Loppukaudella ajetaan kahdeksan lähtöä neljässä eri kaupungissa. Puolentoista kuukauden päästä sähköformulat hurisevat Meksikon Pueblassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti