maanantai 8. toukokuuta 2023

Super-Maxin dominoivat yöunet



Miamin f1-kisassa oli puolipilvinen sää ja alkuseremoniat eli pre-race showt hoidettiin prameasti amerikan tyyliin. Itse kilpailu oli tapahtumaköyhä.

Red Bullin Max Vertappen tarvitsi 18 kierrosta noustakseen yhdeksännestä lähtörruudusta kärkeen. Hän teki ainoan pysähdyksensä 45. kierroksella ja podiumilla soitettiin tutut Hollannin kansallishymnin sävelet. Aiemmin uinti- ja pikaluistelukisoista tuttu veisu on rantautunut pysyvästi f1-soittolistalle. Ylivoimainen voitto oli Josin pojalle uran kolmaskymmeneskahdeksas.

Verstappenin vierelle podiumille nousivat tutut kaverit. Sergio Perez sekä Aston Martinin Fernando Alonso. Formulalegenda tuntuu elävän uutta kevättä ja hän on menestyksestään kiittänyt hyvää autoaan sekä tiimiä. Taisi Alonso löytää uudelleen ajamisen ilon, kun kävi ajamassa kahdesti Le Mansin voittoon ja kokeilemassa Indycaria. Nyt se kulminoituu loistavina esityksinä.

Mercedes sai pientä lohtua heikosti menneestä aika-ajosta, kun George Russell ja Lewis Hamilton ajoivat sijoille neljä ja kuusi. Viikonlopun epäonnistujaksi voisi laskea Ferrarin Charles Leclercin. Nopea monacolainen yrittää liikaa harjoitusajoissa ja ajoi kahdesti ulos. Viimeinen mälli tuli aika-ajojen viimeisessä vaiheessa, mikä lopetti session ja esti Max Verstappenia ja Valtteri Bottasta aikakierroksen ajamiseen. Lopeta hermoilu Charles-herra.

McLaren-talli ja sen omistaja Zak Brown saivat ikävää pr:ää kaljupäisen herran kotimaassa. Kumpikaan oranssi auto ei päässyt pisteille ja aika-ajokin meni edeltävänä päivänä piloille. Pienenä valopilkkuna voin pitää Haasin Kevin Magnussenin periksiantamatonta ajoa Alonsoa ja Alpinen Pierre Gaslya vastaan. Kymmenes sija ja yksi piste ovat erinomainen palkinto.

Jälleen kritiikin kohteeksi nousivat renkaiden ekstrakestävyys. Seoksen laadulla ei ole eroa, vaan jokainen voi ajaa lähes koko kisan ilman pakollista. Asialle on tehtävä pian jotain tai lisää unikisoja seuraa. Mielestäni Bridgestone voisi tulla takaisin ja kunnon sadekelien kumien lisäksi pitäisi tehdä nopeammin kuluvat renkaat, jolloin nähtäisiin enemmän pysähdyksiä varikolla.

Verstappen ja Red Bull johtavat ylivoimaisesti molempia mm-sarjoja ja seuraava kilpailu ajetaan kahden viikon päästä Imolassa. Tämä kilpailu on tärkeä mm-sarjan kannalta, jos itävaltalaistalli ajaa jälleen voittaa, voin katsoa loput kilpailut maanantai-uusintoina.

Monacossa suhisi 

Monacon kaduilla ajettu Formula E-kilpailu tarjosi yhteensä 116 ohitusta, joten radalla voi ohittaa. Siihen kuitenkin tarvitaan kapeammilla autoilla kilpailtava spec-sarja. Uudemman sukupolven auto ajoi radalla 17 sekuntia hitaammin, kuin F1-auto mutta näitä ei kannata edes vertailla. 
Uudelle-Seelannille kaksoisvoitto järjestyksessä Nick Cassidy-Mitch Evans. Andretti-tallin Jake Dennis ajoi kolmanneksi. Maaliin tultiin turva-auton perässä, kun Maseratin Nico Müller osui radan avausmutkassa kaiteisiin Jaguar-tallin Sam Birdin osumasta.

Virgin-tallia edustava Cassidy nousi myös mm-sarjan kärkeen. Kausi jatkuu kuukauden päästä kahdella osakilpailulla Jakartassa.

Eipä muuta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti