Otsikon kysymys oli päälimmäisenä mielessäni, kun olin perinteiseen tapaani katsonut suoran lähetyksen Azerbaidhzanin GP:stä Bakun katuradalta.
Kilpailun ensimmäiset kolmekymmentä kierrosta olivat varsin puuduttavaa unilääkettä. Mercedeksen Lewis Hamiltonin pitkäksi venyneen ensimmäisen varikkopysähdyksen aikana Max Verstappen siirtyi kilpailun kärkeen ja tämän jälkeen näytti, että hollantilainen ajaa helpoon voittoon. Kierroksella 31 Aston Martinin Lance Strollin auton takarengas hajoaa radan pääsuoralla täydestä vaudista ja tummanvihreä auto tukkii varikon sisääntulon. Turva-auto tuli radalle, kuljettajat kävivät vaihtamassa autoihinsa uudet renkaat ja matka jatkui.
Verstappen rakensi itselleen turvallisen johdon ja olisi voinut varmuuden vuoksi käydä kolmannen kerran renkaanvaidossa, mutta näin tapahtunut. Tämä kostautui kierroksella 46, kun Strollin tapaan myös hänenkin autonsa vasen takarengas poksahti. Turva-auto jälleen radalle, mutta autot ajoivat varikolle, kun 48 kierrosta oltiin ajettu. Punainen lippu heilui ja tässä kohtaa oltaisiin kilpailu voitu lopettaa, oltiinhan jo 75% kilpailumatkasta ajettu, mikä oikeuttaa täysien pisteiden jakoon.
Autoihin vaihdettiin uudet renkaat ja 35 minuutin tauon jälkeen kilpailu jatkui uusintalähdöllä lähtöruudukosta sen hetkisen tilanteen mukaan. Kilpailun toiseksi noussut Lewis Hamilton oli loistavassa tilanteessa ohittaa Sergio Perez, mutta hänen autonsa jarrut savusivat ja menivät lukkoon avauskaarteessa. Kahden kierroksen sprintti ruutulipulle oli viihdettä parhaimmillaan. Ferrarin Charles Leclerc, Alpha Taurin Pierre Gasly ja McLarenin Lando Norris taistelivat toistensa kimpussa viimeisestä podiumpaikasta. Fernando Alonso sai aivan loistavan uusintalähdön, nousi neljä sijaa ja tuli maaliin kuudentena.
Meksikolainen ajoi uransa toiseen voittoon, vaikka se oli hydrauliikkavian vuoksi lähellä livetä. Sebastian Vettel ajoi, kuin mestaruusvuosinaan ja toi uudelle työnantajalle ensimmäisen podiumpaikan ja Gasly ylitti maailiviivan kolmantena. Kaikki kolme olivat hymyssä suin suihkuttelemassa kouhujuomaa.
Kimi Räikkönen sai kauden ensimmäisen pisteensä, mutta suurempi puheenaihe oli Valtteri Bottaksen heikkous. Mikään ei viikonlopun aikana tuntunut toimivan, hän ajoi suuremmalla downforce-asetuksella, kuin Hamilton, mutta ei päässyt edes ohitusetäisyydelle. Uusintalähtökään ei tuonut muutoksia ja lopulta oli kahdestoista. Tämän hetkisen kakkoskuskivertailun perusteella Perez tarjoaa Bottakselle tulista burritoa.
Kilpailun suurin puheenaihe oli tietysti renkaiden pettäminen. Pirellin moottoriurheiluvastaava Mario Isola kertoi medialle, että radalla ollut romu oli syynä Strollin ja Verstappenin onnettomuuksiin. Myös renkaan suurempi ilmanpaine yhdistettynä suureen pyörimisnopeuteen on suuri tekijä. Renkaan puhkeaminen kovassa vauhdissa on aina vaarallista. Myös maanteillä ja ilmailussa on tapahtunut ikäviä tapauksia. (Katsottu National Geographicin dokumentteja).
Uusintalähtönsä tyrinyt Hamilton kertoi haastattelussa koskeneensa ratissaan kytkimeen, jolla säädetään jarrutasapainoa. Tämä tapahtui heti lähdön jälkeen, joten nopeassa tilanteessa ei pystynyt korjausliikettä suorittamaan. Toisin sanoen oma moka.
Sergio Perez nousi voitollaan pistetaulukossa kolmanneksi Verstappenin ja Hamiltonin taakse. Kilpailusta kuitenkin riittää puhetta Youtuben suositulla WTF1-videolla sekä Spotifyn Shikaani-podcastissa, uusin jakso maanantaisin.
Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Ranskan Paul Ricardin radalla. Kunpa silloin renkaat kestäisivät.
Seuraava blogijulkaisu tulee jo torstaina, tuolloin asiaa jalkapallon em-kisoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti